Workshop giver friske øjne på innovationsprojekter

20. april 2018

Det er nu muligt for virksomheder at inddrage LSI som sparringspartner, når det handler om at sætte værdi på bestemte produkter eller ydelser. Det foregår på en workshop, som LSI faciliterer, og her er fokus på de tre såkaldte bundlinjer: patient, organisation og økonomi.

– Det kan være en stor fordel for en virksomhed, der befinder sig i en udviklingsproces, at træde et skridt tilbage og se på, hvilken værdi et pågældende produkt egentlig har. Her hjælper vi virksomheder ved at se på produktet fra forskellige perspektiver – nemlig i forhold til patient, organisation og økonomi, fortæller LSI’s projektleder for workshoppen, Tina Søby Christensen, og tilføjer: 

– På den måde bliver det konkretiseret, hvad produktet egentlig bidrager med ude hos kunden, og hvilke selling points og måske endda unique selling points man skal lave forretningsplaner på baggrund af og gå til markedet med. 

Trine Søby Christensen peger desuden på, at resultatet fra workshoppen også kan bidrage til overvejelser omkring at udbrede produktet og tilpasse det til nye målgrupper og på den måde øge virksomhedens omsætning.

Her ses den igangværende workshop med LSI, med deltagelse af bl.a. Sofia Munk og Poul Erik Jensen fra VELA

VELA deltog med VELA Rumba
Èn af de virksomheder, som for nyligt har taget imod tilbuddet om en workshop, er VELA, som producerer stole med fokus på at forbedre det ergonomiske arbejdsmiljø for sundhedspersonale. 

Her ønskede VELA at sætte fokus på, hvilken værdi virksomhedens nyeste og endnu ikke lanceret produkt – VELA Rumba – kunne tilbyde i forhold til de tre bundlinjer. Stolen har til formål at medvirke til at forbedre arbejdsforholdene for personalet på landets sygehuse og har netop afsluttet en testperiode på Kolding sygehus, hvor den er blevet evalueret af både fagpersonale og patienter. 

– Vi har længe arbejdet på VELA-Rumba, hvor brugere har været med hele vejen igennem innovationsprocessen. Det er vi virkelig taknemmelige for, da det har givet os et produkt, som er i overensstemmelse med den kliniske hverdag. Men vi havde også behov for nye, professionelle øjne på projektet, og derfor tog vi imod tilbuddet fra LSI, der har erfaring og kompetence inden for innovation, fortæller Sofia Munk, der studerer Medical Market Access på Aalborg Universitet og arbejder som studentermedhjælper hos VELA. Hun fortsætter:: 

– På LSI’s workshop fik vi perspektiveret egne antagelser i sparring med LSI. Blandt andet blev vi skarpere i vores konkretisering af, hvad stolens væsentligste selling points er i forhold til patient, organisation og økonomi. 

Hos VELA var alle deltagere meget positive over processen, som også bidrog til at italesætte de opgaver og udfordringer på sygehuset, som stolen kunne have en positiv indflydelse på. På den måde fik VELA et indspark til den videre udvikling og forretningsplanlægning.

Vil du vide mere og høre nærmere, så er du velkommen til at kontakte Bo Christensen, Projektleder for Forretningsudvikling eller Trine Søby Christensen, Projektleder for Markedsudvikling

 
Workshop giver friske øjne på innovationsprojekter

Skriv et svar